Bokbloggsjerka 7-10 juni

Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre? är veckans fråga. För mig är genreindelningen en slags varudeklaration vad läsaren kan förvänta sig. Jag anser att vi saknar en genre: romance, vilket kan leda till den typen av besvikelser som Annika nämner. Jag skulle genrebestämma flera av Nora Roberts böcker som romantisk spänning (romantic suspense). Kännetecknande för romance är att berättelsen framför allt beskriver en kärlekshistoria och att vi kan förvänta oss ett lyckligt slut. Därför är inte Broarna i Madison county för mig en romance trots att det är en romantisk berättelse. Romance innehåller flera subgenren: suspense, historical, contemporary, paranormal, lesbian/gay osv. Det mesta som skrivs inom romance är lika realistiskt som det som skrivs om vampyrer. En del romance förmedlar sneda könsroller (fast mycket håller på att hända där) men det påverkar mig lika lite som om en deckare skulle påverka mig att bli en massmördare. Läsarna kan väl skilja mellan fiktion och verklighet.

Etiketter:

12 kommentarer to “Bokbloggsjerka 7-10 juni”

  1. Äntligen nämndes romance och alla de undergenrer som hör dit. Men jag håller inte med dig om att slutet måste vara lyckligt. För mig är Broarna i Madison county romance på hög nivå.

    • Allt är en definitionsfråga. Genren romance är stor i USA. Romanceförfattarnas egen organisation, RWA, Romance Writers of America, definierar romance.genren på det sätt som jag skrev i inlägget.

  2. Nej, Broarna i Madison County är verkligen inte romance. Någon form av ”drama” och en fantastiskt bra bok 😉

  3. Det är svårt det där med genrer, men romance vet jag exakt vad det är nu, efter en otroligt bra förklaring på just den här bloggen 🙂

  4. Jättebra beskrivning av romance med dess subgenrer!

  5. Jag håller absolut med dig om att slutet ska vara lyckligt, annars är det någon annan genre än romance!

  6. Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra… Författaren får gärna avvika från mallen bara boken är bra… Romance gillar jag inte alls av den anledningen att de mycket sällan avviker från ramen, har du läst en så har du läst alla…

    • Ja, romance handlar om kärlek och har ett lyckligt slut, på det sättet är de lika. För övrigt finns det inga begränsningar. Tre senaste romance som jag läst har alla handlat om livet i en amerikansk småstad, men var alla olika. En av dem tog upp ett flertal sociala problem men en annan hade fokus på den kvinnliga huvudpersonens sexuella frigörelse. Men det skrivs naturligtvis dålig romance på samma sätt som det skrivs dåliga deckare.

Kommentera

