Bokbloggsjerka 31 maj – 3 juni

Veckans fråga är: Vilket är ditt favoritformat när det gäller böcker? Skönlitteratur läser jag nuförtiden helst digitalt. Jag älskar min kindle, om den hade färgskärm skulle den vara perfekt. Jag gillar att det verkligen går snabbt att få fram böckerna och att den är behändig att ha med sig. Jag letar ofta efter deals och rekommendationer på nätet. Jag har även en ”svensk” läsplatta men den måste vid det här laget vara uråldrig (2år). Skulle gärna ha en bättre platta för svenska böcker.

22 kommentarer to “Bokbloggsjerka 31 maj – 3 juni”

  1. Jag har inte anslutit mig till det digitala läsandet, jag är lite för kär i de fysiska böckerna 🙂

  2. Håller på och lär mig min läsplatta Letto från Adlibris men Kindle? Amerikansk variant?

    • Ja, på kindle köper man böckerna på Amazon. Vad jag förstår så kan man konvertera kindleböckerna till androidformatet, men min platta verkar inte vara uppdaterad där. Lånar du böcker från biblioteket på din platta?

  3. Jag har lite svårt att ta till mig e-böcker för ibland är de rent jobbiga att läsa. På något sätt lyckas de slarva bort stycke- och kapitelindelning i några av dem. Det gör det lite jobbigt att förstå.

    • Det har jag inte märkt än i mina böcker. Däremot tycker jag att det var ovant att få en allmän uppfattning om boken på samma sätt som om du hade boken i handen. Jag tror inte jag skulle läsa en faktabok eller en kursbok som e-bok för att då vill jag understryka och bläddra bakåt och kika framåt, få en uppfattning vad kapitlet handlar om etc. Bilderna vet jag inte heller hur de skulle fungera.

  4. Jag har bara läst en e-bok och det går ju inte fort när man ska läsa på datorn, måste prova någons läsplatta så man kan ge det en riktig chans 🙂

    • Nej, det är inte roligt att läsa böcker på datorn. Det är också dyrt att köpa en platta bara för testa om man gillar att läsa på det sättet. Kan du låna av någon? När jag fick min kindle var jag nästan besviken för att den var så plastig och jag gillade inte gråfärgskalan. Efter en dags användande tyckte jag att den var toppen.

  5. Har inte testat läsplatta men vill gärna göra det framöver!

  6. Har bara läst e-böcker på paddan, men jag är inte imponerad. Kanske är bättre med en riktig läsplatta men det känns dyrt att köpa en bara för att testa. 🙂

    • Ja, det var lite ovant i början. Jag var nästan besviken på min kindle i början, den såg så anspråkslös ut. Nu har jag blivit bortskämd med att kunna skaffa läsning fort.

  7. Har inte anammat det digitala läsandet fullt ut på långa vägare. Men en bok har jag läst på skärmen i a f.

    • Det är mycket tröttsamt att läsa på skärmen, jag skulle inte orka. Att använda en e-boksläsare är mycket mer skonsamt för ögonen. Plattan har jag i väskan, precis som en pocketbok, den väger inget men innehåller alla böckerna som jag köpt den senaste månaden.

  8. Jag älskar också min Kindle Paperwhite 🙂 Jag har nu dessutom lyckats få in biblioteksböcker i den, så nu har den inga nackdelar längre. Med Calibre kan du enkelt konvertera vanliga svenska e-böcker och föra över dem till Kindlen. Inte alls svårt 🙂

    • Jag har en ”gammal” androidplatta som klarar bra svenska böcker, men har inte testat den på biblioteksböcker. Den har dock kort batteritid och den är tung. Brukar ha den hemma och ha kindlen med mig om jag måste välja. Har dock fördelen att ha ljus på skärmen. Jag har blivit en kindlefan, tack för tipset, ska försöka med svenska böcker på den.

  9. Häftigt att det kan ändras så snabbt. Är sugen på platta, men tycker det är svårt med alla olika märken och format.

    • Jag håller med, är inte alls förtjust i att jämföra plattor och läsa tekniktermer. Valde kindle av den enkla anledningen att jag kunde köpa böcker enkelt via amazon på engelska, tycker att priserna är bra i alla fall om man letar efter erbjudanden. Själva kindlen köpte jag i Sverige.

  10. Jag älskar e-böcker läser både på Letto och Paddan, har även Storytel så jag lyssnar på ljudböcker
    Mia

    • Ja, visst är det praktiskt! Jag rensar flera gånger per år min bokhylla och ger bort böcker. E-boken tar ingen plats och du kan ha hundratals i fickan. Ljudböcker tycker jag också om. Inget är mer avkopplande i bilkön än att lyssna på en god bok. Storytel vet jag inte vad det är.

  11. Jag väljer inbundna i första hand och pocket i andra, men gillar varken e-böcker eller ljudböcker…

Kommentera

