Bokbloggsjerka 17-20 maj

Veckans jerkafråga var: Vilka böcker har du klickat hem under den senaste veckan? Om du mot all förmodan inte har gjort det finns det säkert böcker som du skulle kunna tänka dig att klicka hem redan i dag?

Jag har skaffat mig en kindle som gör det väldigt lätt att ladda ner romanceläsning på engelska. Jag har klickat hem de sju första böckerna i Pennyroyal Green-serien av Julie Anne Long, den åttonde delen kommer ut i juli. Det kanske blir en regnig sommar…

10 kommentarer to “Bokbloggsjerka 17-20 maj”

  1. Läsplatta är perfekt när man läser mycket – därför ångrar jag mycket att jag snålade och köpte en med liten skärm, visst, lättare att ta med, men stör mig att bläddra så ofta så jag använder den inte så ofta nu när nyhetens behag klingat av… jag drömmer om att få klicka hem en ny läsplatta

    • Hej Ella, jag var också besviken när jag öppnade min kindle, framför allt var gråskalan inte så tilltalande och den kändes plastig och smäckig. Men den vinner med tiden. Speciellt gillar jag att det går så snabbt att få fram böckerna. Jag har också en äldre modell av Limited Label platta, gillar touch skärmen och färgerna, men har inte lyckats hitta något program som kan konvertera kindleformatet till just den här plattan, den är väl för gammal eller så är jag för oteknisk eller tvärtom. Pröva ett tag till, jag tycker att en mindre skärm är skönare för ögonen.

      • Ja,det är ju så otroligt smidigt med läsplatta, särskilt när man ska bort….

  2. Romance, ska jag ju erkänna, är en genre som inte alls tilltalar mig. Tror jag 🙂

    • Hej Monika, jag tog en snabb titt på din lista på böcker du inte har läst. Där har du i alla fall tre som jag skulle kalla för romance: Jean M Auel, Diana Gabaldon och Nora Roberts skriver alla romance. Börja där!

      • Det här med genrer är riktigt svårt. Böckerna om Ayla är inga jag ens hade reflekterat över kunde vara romance. Läste en Roberts för ganska många år sedan, men blev inte riktigt övertygad så jag köpte en bok till 🙂 Den ska jag se till att få in på läslistan.

      • För mig handlar romance om att berättelsen har en kärlekshistoria som utvecklas och övervinner alla hinder. Det var länge sedan jag läste om Ayla, men berättelsen verkar ha seriös relationsproblematik utöver äventyr. Så den kunde kallas för (pre)historical romance. Gabaldon skriver om timetravel, kanske kan det vara paranormal romance. Nora Roberts är en av de mest lästa romanceförfattare. Hon verkar göra otroligt mycket research, ibland skulle hon kunna låta bli att smälla in allt hon tagit reda på i en och samma bok. Hon skriver om olika miljöer och olika platser i USA. Tycker man om det, sonm jag gör, så är det kul. Jag har läst flera böcker av henne, bl a den som du har. Jag tror detta kallas för romantic suspense. Fast egentligen handlar det bara om ett sätt att beskriva boken

      • Jag blir verkligen imponerad över ditt engagemang och din kunskap och stärker min uppfattning att det här med genrer är på tok för besvärligt för mig 🙂 Jag har faktiskt även Simona Ahrnstedt bok Överenskommelser ståendes i hyllan, även om den inte kommit så långt som in på bloggen än. En kvalificerad gissning säger att det är romance…?

      • Ja, Simona Ahrstedt både skriver romance och älskar att läsa romance, kolla hennes blogg. Det både säljs och skrivs otroligt mycket mer romance i USA än hos oss, min blogg kom till för att funderade varför. Jag har en känsla att om någon säger att hon (vanligtvis det hon) gillar att läsa om kärlek så tycker vi att det är mer konstigt än om hon skulle gilla thrillers och skräck. Faktiskt när jag tänker efter så har jag sällan, kanske aldrig, hört någon säga att de gillar att läsa romantiska berättelser, och att läsa Harlequin, det är ju samma som att dumförklara sig själv. Däremot har folk (kvinnor) sagt att de älskat Broarna i Madison County, men den är inte romance eftersom de inte får varandra. Romantisk är den naturligtvis. Om du vill kan du kolla på min blogg hur jag ser på vad romance är.

      • Vilken bra beskrivande text du har där. Jag tror jag fattar nu. Det är ju precis sådana filmer jag brukar titta på. Förmodligen har jag också läst fler böcker än vad jag tror, även om rena kärleksromaner brukar gå bort. Jag ska minsann bli mer uppmärksam på vad jag läser hädanefter 🙂 Tack för förklaringen!

Kommentera

